A túlméretes és túlsúlyos járművek közlekedésére nincs egységesen alkalmazható, akár csak az európai unión belül
mindenhol érvényes előírás. A közlekedés feltételeit a közutak éppen illetékes kezelője határozza meg országonként, akár tartományonként, illetve régiónként más – más követelményeket támasztva a járművek elé.
Általánosságban elmondható, hogy a járművek össztömegét tekintve 40 tonna felett kötelesek útvonalengedélyt beszerezni, de ez csak a legalább öt tengelyes járművekre, illetve járműszerelvényekre igaz. Méreteket érdemes alaposabban megvizsgálni. A hosszúságot tekintve elfogadottá vált, hogy a nyergesvontatóból és félpótkocsiból álló járműszerelvények a 16,50 méter hosszúság, illetve a tehergépkocsi és a hozzá kapcsolat pótkocsi együttesen 18,75 méter hosszúság felett kötelezettek útvonalengedély beszerzésére. Ezért koptak ki a közlekedésből az úgynevezett ,,csőrös” Scaniák, melyek kialakításuknál fogva egy normál vontatmánnyal, többnyire csak engedéllyel
közlekedhettek.
A most látható irányzat tükrében, mely szerint egyre több 14,98 m hosszú félpótkocsikat gyártanak az eddigi 13,60 méteres helyett, annak érdekében, hogy hárommal több raklapot tudjanak szállítani, lehetséges hamarosan a 17,90 méter hosszú nyerges szerelvények lesznek az alap értéknek elfogadottak. A szélesség
tekintetében általánosságban a 2,55 méter az engedély nélkül elfogadott érték, mivel a szigetelés miatt ez régóta a
hűtős szerelvények szélessége annak érdekében, hogy jól rakodhatóak legyenek. Az adott lehetőséget kihasználva
lassacskán az összes gyártó elhagyta a régi 2,50 méteres szélességet és 2,55 m széles felépítményeket dob a piacra.
De ez sem teljességgel igaz, hiszen például éppen Magyarországon 2,60 m szélességig nem szükséges engedélyt kérni a hatóságtól, de ez csupán azért lehetséges, mert a fizetendő díjak (a büntetések is) az engedélyezett értéktől való eltérés szerint, százalékos arányban lettek megállapítva, és a 2,60 métertől való eltérés könnyebben és pontosabban kiszámolhatónak találtatott. A magasság tekintetében sem egyszerűbb meghatározni az országonként változó követelményeket. Elmondható, hogy 4,00 méter magasság felett engedély beszerzésével közlekedhet a jármű.
Ellenben a több gépkocsit szállító járműszerelvények engedély nélkül közlekedhetnek Szlovéniában és Olaszországban 4,20 méter magasságig. Nyugat – Európában a közúthálózat úgy lett kialakítva, hiszen az első autópályákat még a világháború előtt megvalósították, a magasság tekintetében 4,50 méterig adnak ki engedélyt.
Ezen felül csupán az első kikötőig kérhető a közlekedéshez hozzájárulás a felépítmények és a felső vezetékek védelme miatt. Bár itt is meg kell jegyeznünk, hogy Kelet – Európában (pl: Szlovákia, Románia, Bulgária, Törökország) az autópályák jelentős része 5,0 méter magassággal is használható. Az engedélyezési folyamat megindításánál nyilatkozni kell arról, hogy az áru egy darabból áll, és a szállítandó árú bonthatatlansága miatt kell a szállító járműnek túlméretesként közlekedni. Elfogadottnak mondható, hogy a főárú mellé, a tömegét tekintve 10 % tartozék rakható egy járműre. Ebből kiindulva szinte az összes több személygépkocsit túlméretesen szállító járműszerelvény szabálytalanul közlekedik. Megtörtént már, hogy a hatóság, egy túlméretet előidéző járművet levetetett a trailerről. Vagy egyes kelet európai országokban a kötelességtudó határőrök ezt a szabályt úgy értelmezték, hogy konténerszállító járműszerelvény össztömegtúllépése esetén a konténert kinyitva látván a több árut bepakolva, megtagadták a jármű belépését az országba. Természetesen végül hagyták magukat meggyőzni, de ez is megtörtént.
Európa teljes területén, bár ez sem teljesen igaz mert Olaszország kivételével Európa teljes területén, sőt ha
Törökországot és Oroszországot vesszük figyelembe esetlegesen azon túl is vállaljuk a túlméretes és túlsúlyos
járművek engedélybeszerzését és az engedélyben meghatározott kíséretek biztosítását. Olaszország úgy próbálja
mindez idáig sikeresen megőrizni belső piacát az olasz fuvarozók számára, hogy nagyon bonyolult, lassú és költséges folyamat elé állítja a túlméretes engedélyek igénylőit. A szállításban résztvevő járművek üzemeltetői a járművek gyártóitól un. ,,Scheda Tecnica” dokumentum beszerzésére kötelezettek, a fuvarozótól nagymértékű biztosítást kérnek, a vállalkozás első körben engedélyt kap arra, hogy engedélyt kérhessen. És mivel az elektronikus ügyintézés nem elfogadott, mindez olasz nyelven vagy közjegyző által hitelesített fordításban, papír alapon postán megküldve kifejezetten lassan és drágán. Az olasz engedélyezési eljárásban tudunk segíteni partnercégeken keresztül, de mi az ezzel járó tortúrát a most említett okok miatt nem vállaljuk fel. Így célszerűbb az Olaszországba irányuló, vagy onnan induló szállításokkal egy – egy olasz fuvarozót megkeresni, melyben tudunk segíteni. Hogy kissé jobban érzékelhető legyen az engedélyezések körüli ,,összhang”, érdemes néhány szóban megemlíteni a skandináv országokat, ahol például Dániában 30 méter hosszúság, 3,30 méter szélesség, illetve 4,10 méter magasság vagy Svédországban 24 méter hosszúság 3,50 méter szélesség és 4,50 méter magasság felett szükséges a túlméretes gépjárművek közlekedéséhez engedélyt kiváltani.
Hogy könnyen eligazodjon az engedélyezési eljárás útvesztőjében, keresse elérhetőségeinken több éves gyakorlattal rendelkező Kollégáinkat.
Megkeresését a félreértések elkerülése miatt kérjük minden alkalommal e-mailban tegye meg, a telefonos beszélgetéseket nem rögzítjük, így bámely hívásazonosítóra való hivatkozás nem szolgálhat vitás kérdések eldöntésének alapjául.
A teljesség igénye nélkül, tájékoztató jelleggel, hiszen az érvényben lévő jogszabályok folyamatosan változhatnak, az útvonalengedélyt igénylő méretek, nyergesvontatóval közlekedő járműszerelvény (legalább 2+3 tengelykombináció) figyelembevételével néhány országban:
Ausztria: 16,50 m * 2,55 m * 4,00 m / 40,00 tonna
Albánia: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Anglia: 18,65 m * 2,90 m * 4,00 m / 40,00 tonna
Belgium: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 44,00 tonna
Bulgária: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Bosznia – Hercegovina: 16,50 * 2,50 * 4,00 m / 40,00 tonna
Csehország: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 42,00 tonna
Dánia: 30,00 * 3,30 * 4,10 m / 40,00 tonna
Finnország: 40,00 * 4,00 * 4,10 m / 42,00 tonna (17,00 m hossz felett érvényes TÜV dokumentum szükséges)
Franciaország: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Görögország: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Hollandia: 22,00 * 3,00 * 4,00 m / 50,00 tonna
Kosovo: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Lengyelország: 16,50 * 3,00 * 4,00 m / 40,00 tonna
Lettország: 16,50 * 2,55 * 4,10 m / 40,00 tonna
Litvánia: 17,50 * 2,64 * 4,10 m / 40,00 tonna
Luxemburg: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 44,00 tonna
Magyarország: 16,50 * 2,60 * 4,00 m / 40,00 tonna
Macedonia: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Montenegro: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Németország: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Norvégia: 20,00 * 3,25 * 4,00 m / 42,00 tonna
Portugália: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Románia: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Spanyolország: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Svájc: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Svédország: 24,00 * 3,50 * 4,50 m / 40,00 tonna
Szlovákia: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
© Pilot Service Kft. – Minden jog fenntartva! | Adatvédelmi tájékoztató | Süti szabályzat