Engedély előírásai szerinti kíséretek

A kíséretekre vonatkozó előírások semmivel nem egyszerűbbek, mint maguk az engedélyezési eljárások, itt sem tapasztalható minden országban egységesen elfogadott álláspont az engedélyező hatóságok részéről. Az előírásra kerülő kíséretek a jármű méretétől és súlyától, valamint az igénybe vett úthálózat fajtájától függően a közút illetékes kezelője szerint kerülnek meghatározásra. Minden országban más – más mérettől kell kísérővel biztosítani a túlméretes, túlsúlyos jármű közlekedését.
Horvátországban például nemrég még minden túlméretes járművet kísérni kellett. Most mint Ausztriában, már 3,0 méter szélességtől kötelező kísérni a járművet. Ritkábban, korlátozott méret határokig igénybe lehet venni saját kísérőt is. Sok esetben a kísérő járműveket vizsgáztatni, regisztráltatni kell a kísérési feladatok ellátására. Sárga villogó használatának engedélyét például a magyar forgalmi engedélybe is be kell jegyeztetni. A helyi nyelv ismerete nem csak a kísérő, hanem sok esetben a tehergépkocsivezető felé támasztott követelmény is. Sok országban megfelelő nyelvismeret hiányában megkövetelik, a gépkocsivezető mellé beültetett a nyelvet beszélő és ezáltal az engedélyekben található előírásokat értelmezni tudó megfelelő kísérő személyt is. Van, ahol a rendőri kíséretet már csekélyebb méretnél is megkövetelik, de Ausztriában például soha nincs szükség rendőri kíséretre, a feladatot a képesítéssel és vizsgával rendelkező, a törvényre felesketett kísérő látja el, joga van a megkülönböztető jelzést használatára és szükség szerint a forgalom korlátozására, irányítására is. Ezért az osztrák állampolgárság alapfeltétel és kísérés közben bármely elkövetett szabálytalanság a felesketett kísérő állásának elvesztésével jár.

Nyugat Európában az utóbbi időben kialakult, hogy extrémebb méreteknél, vagy Németországban csupán az engedélyező hatóság megítélése alapján már autópályán kívül 4,0 méter szélesség felett is speciális kíséretet írhatnak elő egy – egy szerelvény közlekedéséhez. Ez Németországban, az úgynevezett Bf4 kíséretet jelenti, melyből nem is egyet, hanem egyszerre hármat kérnek az engedély előírási szerint a túlméretes járművet biztosítani, mely esetlegesen az engedélybeszerzés és kíséret költségeiből a legnagyobb tételt jelenti az adott, van mikor csak nagyon rövid szakaszon. De csakúgy, mint az engedélybeszerzéseknél, a skandináv országok a kíséretek előírásánál is Európában a legenyhébb országoknak mondhatók. Finnországban például 30,0 méter hossz és 3,50 méter szélesség felett kötelezik csak a fuvarozót kísérő gépjármű beállítására. De Dániában alkalmazni kell például az un.
,,tükör szabályt” ami azt jelenti, hogy ha a rakomány kialakítása miatt a gépjárművezető járművére történő rálátás a tükrökkel vagy kamerákkal nem biztosítható, abban az esetben már 2,75 m  szélességtől kíséret beállítása válik szükségessé.

Van ahol a gépjármű előtt, de van olyan ország, ahol a gépjármű mögött kell kíséretet biztosítani. A kíséreteket a több évtizede kialakult és jól működő alvállalkozói partnerhálózatunkon keresztül, az engedély előírásai szerint biztosítjuk. A kísérés pontos költségei az engedélyben szereplő esetleges kerülőutak miatt, és az engedélyező hatóságok előírásai szerint csak az engedély birtokában meghatározható, vagy még akkor sem, hiszen egy esetleges
rendőri kíséret pontos összege csak a rendőrségi számla beérkezésével, ami sok esetben több hónapot vesz igénybe válik ismerté. A kísérés költségeinek meghatározására minden országban egyedi ajánlatra van szükség.

Kollégáink több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek a költségek minél pontosabb meghatározásában, keresse őket kérdéseivel bizalommal. Partnereink egy kézből kaphatnak ajánlatot egész Európára, illetve sok esetben még azon túl irányuló szállítások költségeire is. Kérjük kérdéseit e-mailben küldje meg számunkra, s Kollégáink rövid időn belül jelentkeznek Önnél. A telefonbeszélgetéseket nem rögzítjük, és nem is fogjuk rögzíteni, így nem szolgálhatnak
alapul esetleges vitás kérdések eldöntésénél.

A teljesség igénye nélkül, tájékoztató jelleggel, hiszen az érvényben lévő jogszabályok folyamatosan változhatnak, illetve a közlekedésre engedélyezett útvonal kezelője is más feltételeket határozhat meg, a járműkísérést igénylő méretek néhány országban:

Ausztria: 22,00 m * 3,00 m * 4,20 m / 60,00 tonna
Albánia: 16,50 m * 2,55 m * 4,00 m / 40,00 tonna
Anglia: 3,50 m szélesség felett
Belgium: 27,00 m * 3,21 m * 4,80 m / 90,00 tonna (vagy 3,00 m túllógás felett)
Bulgária: 24,00 m * 3,50 m * 4,60 m / 60,00 tonna
Bosznia: 16,50 m * 2,55 m * 4,00 m / 40,00 tonna
Csehország: 22,00 m * 3,20 m * 4,50 m / 50 t
Dánia: 30,00 m * 3,65 m * 4,00 m
Észtország: 24,00 * 3,50 m / 80,00 t
Finnország: 30,00 m * 4,00 m * 4,50 m
Franciaország: 20,00 m * 3,00 m * 4,50 m / 72,00 tonna
Görögország: 16,50 m * 2,55 m * 4,00 m / 40 tonna
Hollandia: 27,50 * 3,50 m * …. / 100,00 tonna
Lengyelország: 23.00 m * 3.20 m * 4.50 m / 60.00 tonna
Lettország: 24,00 * 3,50 m * ….
Litvánia: 24,00 m * 3,50 m * …. / 80,00 tonna
Luxemburg: 25,00 m * 3,50 m * 4,30 m / 80 tonna
Magyarország: 22,00 m * 3,20 m * 4,50 m / 60,00 tonna
Macedonia: 16,50 m * 2,55 m * 4,00 m / 40,00 tonna
Montenegró: 16,50 * 2,55 * 4,00 m / 40,00 tonna
Németország: Tartományonként változó, általában autópályán 24:00 * 3,40 * 4,40 m / 60,00 tonna
Norvégia: 23,00 m * 3,00 m * 4,50 m
Portugália: 25,25 m * 3,00 m *
Románia: 25,00 m * 3,20 m * 4,50 m / 80 ,00 tonna
Spanyolország: 20,55 m * 3,00 m
Svédország: 23,50 m * 3,10 m * 4,50 m
Szlovákia: 23,00 m * 3,00 m * 4,50 m / 50,00 tonna
Törökország: 3,05m szélesség felett ( Bosphorus híd 52,50 tonna)